vrijdag 20 juli 2012

De toren op.

Voor het boek over Jan Kruijer wil ik graag een vergelijking maken tussen de oude en de nieuwe situatie. De oude situatie is een foto van het Schönfeldplein toen de eerste huizen gebouwd werden. De foto is ongeveer in 1932 genomen, ik denk vanaf de toren. Daarom ga ik vandaag voor de tweede keer op stap met Alje. Hij kent niet alleen iedereen, maar het doet ook overal vrijwilligers werk. Onder andere bij de kerk en de toren, die in de zomermaanden vaak open zijn.

We treffen elkaar in de kerk. Rob gaat ook mee. Hij kan mooi fotograferen. Hoe meer mensen foto's maken, hoe groter de kans dat er iets goeds bij zit. We moeten wachten tot Alje tijd heeft. Er zijn andere bezoekers. Dus maak ik wat fotootjes in de kerk. Van het glas in lood en de herdenkingsplaat van de verbouwing door Peters






Dan gaan we naar de toren om de foto na te maken. Onderweg kijken we natuurlijk nog wel even rond. Vooral bij de cellen. Daar treffen we nog een bekende op de muur......






Boven in de toren wordt het zoeken naar de beste manier om het plein te fotograferen en de foto's vergelijken met de oude foto waarvan ik een print meegenomen heb. 






Als we boven in de toren zijn, beginnen de klokken te spelen. Wat een geluid...! De fotograaf die niet bovenin de toren wilde komen, had geluk.






En als we er toch zijn, nog maar een paar andere plaatjes van Winschoten.



Marktpleinkerk

Voormalige LTS

't Rond
Bibliotheek
De foto die we gemaakt hebben verschijnt in het boek van Kruijer op 22 november. Even wachten dus nog.


Met dank aan Rob Rosendahl voor de foto's van Alje en mijzelf. 


Geen opmerkingen: