vrijdag 7 september 2012

Déja vu: café Het Pleintje

Het pakhuis van Pfaff, nu omgeven door winkelpanden
Vanmiddag, onderweg naar de winkel voor mijn lunch, liep ik langs café 't Pleintje. Er stroomde prachtige franse muziek naar buiten uit dit mooie, voormalige pakhuis van de Pfaff. Ik raakte daarover aan de praat met de nieuwe eigenaar van het café. Hij heeft het mooi opgeknapt met meubels van steigerhout. Ook op het terras staan deze robuuste meubels.

Het café is nog niet zo lang open. De eigenaar vertelde me dat het langzaam begint te lopen. Er is een kleine aarzeling volgens hem. Veel mensen in Winschoten hebben herinneringen aan het Pleintje zoals het was. En dat was behoorlijk anders dan nu. Het was een café waar het een en ander gebruikt werd, om het maar zo te zeggen.
Disco bij Koos

Ooit was Koos van Dijk de eigenaar van het café. Ooit ontdekte hij daar Herman Brood.  Nederlands erfgoed aan een Winschoter plein, cultuurhistorische grond. Al die herinneringen zijn de reden voor de nieuwe naam die het café binnenkort krijgt: Déja vu. Goed gekozen, vind ik.

Ik ga binnenkort eens een broodje eten op het terras.....




Ps: Excuus voor het ontbreken van het accent op de a van Déja vu. 

Geen opmerkingen: