donderdag 15 oktober 2009

Week van de Geschiedenis

Zaterdag begint de Week van de Geschiedenis. Hier in Groningen gebeurt dat traditiegetrouw met de Dag der Groninger geschiedenis Het thema is dit keer 'Oorlog en Vrede'. In een grensgebied als het Oldambt is dat een prachtig onderwerp. De slag bij Heiligerlee siert de canon en de vestingen vertellen een verhaal van landsverdediging. Een goede reden om daar eens bij stil te staan.

Momenteel ben ik druk bezig met het organiseren van een excursie langs Heiligerlee en de vestingen. Ik doe dat samen met de Stichting Landschap Oldambt. Die stichting is een paar jaar geleden ontstaan uit een groep (oud)Oldambtsters, die de veranderingen in het landschap zorgelijk vonden. Nu werken we samen om aan zoveel mogelijk mensen te laten zien hoe mooi het landschap is. We willen mensen ervan overtuigen dat we verdere achteruitgang moeten voorkomen.

Twee weken geleden heb ik de route gereden met de gids, Wigbold Wierenga. Ik ben heel tevreden over het resultaat. Er is zoveel moois te zien! En er zijn zoveel anekdotes te vertellen. Vandaag stonden er artikeltjes in de plaatselijke kranten en zaterdag vertel ik op radio Winschoten over de excursie. En dan is het afwachten. Hebben mensen belangstelling? Hebben ze tijd? Hoeveel mensen willen mee?

Het blijft spannend.

Geen opmerkingen: