donderdag 12 november 2009

Oldambt in herfstkleuren

Tijdens de speurtocht naar illustraties bracht ik een bezoek aan het gemeentehuis in Reiderland. Ik wilde een verslag van een raadsvergadering hebben. De raadsvergadering waarin de burgemeester ervan beschuldigd werd een 'Hittler' te zijn. De overlevering van zulke gebeurtenissen is nog wel eens wat sappiger dan het verslag. Ik wilde weten hoe de vergadering was vastgelegd.

Dit stuk was niet het enige dat ik zocht. Ik had nog een zoekopdracht bij me. Anton Tiktak zocht stukken van de arbeidersopstand in 1929. Daarover hangt in de archieven van Finsterwolde een oorverdovende stilte. Eén keer, in mei, vergadert de raad over vermeende belangenverstrengeling van de burgemeester. Daarna bestaat de opstand niet meer in de notulen; niet in die van de raad, niet in die van B&W. Zelfs in de correspondentie ontbreekt ieder spoor. Stilte zegt vaak wel wat, maar is zo moeilijk te verstaan......

Ik bracht nog een tijdje in de archiefbewaarplaats rond en vond in het voorbijgaan de stukken van de Nortonpomp bij Ekamp. Er zijn mensen die die stukken al jaren willen hebben. Het leek een mooie dag te worden.

De terugweg ging langs de oude kerk van Beerta, een prachtig plaatje. Herfst in Beerta, dat moet ik even laten zien.

2 opmerkingen:

joop plat zei

Hallo Marianne.

Ik ben joop plat en was in de vorige memeente Reiderland medewerker bij de werkgroep Monumenten waarbij vooral het onderwerp Nortonpomp Ekamp erg aansprak. een van de nog weinige overgebleven herinneringen uit het verleden met een rijke geschiedenis richting het drinkwater. ik las in de Oldambster terugblik dat je stukken had gevonden over de Nortonpomp in Ekamp waar ze nu mee bezig zijn en zou deze graag willen inkijken.

joop plat

Marianne Kruijswijk zei

Dat kan natuurlijk. Het CHC is open op dinsdag-, woensdag-, donderdag- en vrijdagmiddag van 13.00 tot 17.00 uur. Bel even van tevoren, dan kan ik de stukken voor je klaarleggen. (06 124 18 49)