donderdag 17 maart 2011

Een middag foto's kijken

Vanmiddag had ik een afspraak met een verzamelaar uit Appingedam. Hij had mij gebeld omdat hij een grote collectie foto's heeft die uit het Oldambt komen. De familie van zijn moeder kwam uit Nieuw Beerta. Hij heeft daar zelf ook gewoond en op school gezeten. Voor hij kwam liep John het CHC binnen. Hij had me vorige weer verteld dat hij een brochure had van de strokartonfabriek Reiderland uit Winschoten. Daar had ik belangstelling voor als aanvulling op het project Terug naar de Toekomst.

John bracht meer dan alleen de brochure. Hij deed ons een boek cadeau over Hotel de Nederlanden en twee kopjes die daar zijn gebruikt. En hij had een mapje foto's bij zich.
Ansichtkaart van 'Reiderland' rond 1910


Ik was nog met John in gesprek toen de verzamelaar met zijn vrouw binnen kwamen. Ze hadden een boodschappentas vol foto's bij zich. Alle foto's komen uit collecties van de boerenfamilies uit Nieuw Beerta.
Vooral de portretten zijn interessant. Van veel foto's weten we niet meer wie er op staan. Dat is jammer, maar ze blijven interessant; vooral door de kleding en de haardracht.

Er was nog een bijzonder doosje met foto's. Het is vergelijkbaar met het mapje dat wij tegenwoordig bij onze pasfoto krijgen. Er zaten ongeveer 10 identieke foto's in, met de rekening. De afweking is allemaal wat mooier dan wij het tegenwoordig kennen. Ik vraag me af of het een foto is die voor een bijzondere gelegenheid is gemaakt. Een verloving? Een huwelijk? De foto stamt uit 1905, te zien aan de rekening. Het moet na te gaan zijn of het paar op de foto in dat jaar getrouwd is.

Het doosje, de foto's en de rekening




Ter afsluiting nog een paar foto's uit verzameling. Over een tijdje zullen ze te zien zijn op de Beeldbank.

Schoolfoto Nieuw Beerta 

Fokko Jan Hendrik Onnes 1883-1895
Hilje & Lammechien Bouman, Zwaantje Gastman en Heika Onnes

Geen opmerkingen: